דה מרקר 15.7.2010 – הכנסת אישרה בקריאה טרומית את הגדלת התמריצים לתמ”א

TheMarker_Logo

 

15 ביולי יום ה’ ד’ באב תש”ע

 הכנסת אישרה בקריאה טרומית את הגדלת התמריצים לתמ”א 38

 מליאת הכנסת אישרה אתמול בקריאה טרומית את הצעת חוק המקרקעין לחיזוק מבנים משותפים שהגיש ח”ב זבולון אורלב. הצעת החוק באה לתקן את התוכנית לחיזוק מבנים מפני רעידות אדמה –תמ”א 38.

 התוכנית שאושרה ב-2005 העניקה תמריצים לחיזוק מבנים באמצעות הגדלת זכויות הבנייה, אך בפועל רק בתים בודדים חוזקו, מאחר שהתמריץ שניתן לא היה כלכלי דיו עבור היזמים. בעיה נוספת היתה הצורך בהסכמת רוב של 66% מבעלי הדירות לשיפוצים.

הצעת החוק נועדה לאפשר הסכמה של רוב רגיל של 51% מבעלי הדירות לבצע את עבודת החיזוק. הצעת החוק נועדה גם להקל בנושא זכויות הבנייה שינתנו במסגרת עבודות החיזוק בעוד שהתמ”א מאפשרת כיום בניית קומה אחת בלבד, הצעת החוק מאפשרת להגדיל את זכויות הבנייה מעבר לקומה אחת, או לבצע שינויים ברכוש המשותף לרבות התקנת חנויות והצמדתן לדירות, כל עוד נעשות לבניין עבודות חיזוק והתקבלה הסכמה של 51% מהדיירים.הקלה זו נובעת מיוזמות פרטיות שנקטו רשויות  מקומיות כמו רמת גן, קריית אונו וראשון לציון, שאיפשרו הגדלת הזכויות ליותר מקומה אחת.

תיקון נוסף הוא שיזמים שיגישו תוכניות לחיזוק מבנים יוכלו להסתפק בהצגת תוכנית הגשה למפקח על המקרקעין ולא בהוצאת היתרי בנייה, כפי שהיה עד היום –הליך ממושך הכרוך בהוצאה כספית גדולה.

“מדובר בפיקוח נפש, ולא סתם בהשבחת נכס”,אמר ח”כ זבולון אורלב.

 

 

מאת: רנית נחום-הלוי