תיקון השלישי לתמ”א 38 – יתרונות וחסרונות.

TheMarker_Logo

לקראת אישור התיקון השלישי לתמ”א 38, עולה מחדש החשש שהוא יקשה על היזמים במקום להקל עליהם, וימנע חיזוק של בניינים בגלל חוסר כדאיות כלכלית.

יתרונותיו של התיקון השלישי לתמ”א 38 ברורים: לאפשר כדאיות כלכלית גם במקומות נוספים, הגדלת פיקוח הנדסי על ידי כך שתתאפשר תוספות בנייה לבניין,  תוספת זכויות בנייה נוספות של עד חצי קומה, אפשרות להעביר זכויות בנייה למגרש אחר למטרת חיזוק, ומיגון המבנים מפני טילים.

אולם בתיקון הנ”ל יש כמה בעיות:ברשויות מקומיות חזקות תהיה מותרת הוספה של קומה אחת בלבד ולא 2.5 קומות כפי שנקבע בתיקון השני לתמ”א 38.

בעייה נוספת והיא: במצב הקודם היה אפשר לממש זכויות בנייה על הגג מכוח תוכנית המקומית על המקום ולהוסיף עליהן את זכויות תמ”א 38. לאחר אישור התיקון – תוספות אלו יוגבלו, והיות וזכויות תוכנית הגגות תיגבר על זכויות מכוח תמ”א 38, הרי שזה דבר שימנע מיזמים לבנות פנטהאוזים על הגג, יוריד מהכדאיות הכלכלית של הפרוייקט, ולא יאפשר לבנות מגוון רב של דירות שתאפשר משיכה של אוכלוסיות חזקות לאיזור.

לסיכום ניתן לומר, שלמרות החסרונות והבעיות בתיקון השלישי לתמ”א 38, ישנם בניינים רבים הזקוקים לחיזוק בישראל, ותמ”א 38 נותנת את הפתרון ואת המענה לבניינים אלו.

דה מרקר, 6.1.122, רנית נחום-הלוי

לקריאת הכתבה המלאה לחץ כאן